CES 2015 a fost paradisul clonelor: cum a ajuns Apple Watch să coste doar 27 de dolari

de: Bogdan Cristea
20 01. 2015

CES este evenimentul anual unde avem ocazia să vedem numeroase prototipuri interesante. Din păcate, acesta este și raiul celor interesați să fure ideile altora.

Organizat anul acesta în Las Vegas, Nevada, CES 2015 ne-a oferit câteva dispozitive extrem de interesante. Sud-coreenii de la LG au avut probabil cele mai interesante anunțuri, prezentând noul LG G Flex 2 și un smartwatch la care au lucrat împreună cu cei de la Audi. Producătorul de automobile a impresionat și el, anunțând, printre altele, și o tabletă cu un design foarte frumos care va fi disponibilă pe viitor ca accesoriu la Audi Q7.

Dar mai este o față a CES, una care rareori iese la suprafață. Evenimentul este și o adevărată mină de aur pentru cei interesați să copieze design-ul unor dispozitive care nu au început să fie produse încă. Ceea ce ar trebui să fie o ocazie importantă pentru micii producători să primească review-uri timpurii, ajunge astfel o atracție pentru spioni. Nici mai marii industriei nu sunt imuni, iar cei de la Apple sunt printre primii vizați.

De ce a fost CES 2015 paradisul spionilor

După cum relatează cei de la Cracked, sunt numeroase ocazii în care participanți la CES se duc la standuri și încep să facă poze unui dispozitiv din diverse unghiuri. În mod normal, acest lucru nu ar atrage atenția în niciun fel. Ceea ce ridică suspiciuni este că mulți dintre aceștia au ecusoane de expozanți, nu de presă. De ce ar fi un expozant axat pe pozarea unui prototip, fără a manifesta vreun interes în legătură cu tehnologia din spatele acestuia?

Aparent, mulți dintre aceștia vin la CES cu scopul precis de a găsi device-uri cât mai interesante pentru a le copia ulterior design-ul industrial. Așa a fost cazul unei carcase speciale pentru iPhone. Denumită IN1CASE, aceasta avea încorporat un cablu care vă permite să reîncărcați telefonul oriunde aveați acces la un port USB, eliminând astfel necesitatea de a transporta cablul peste tot. În mod surpinzător, în cadrul aceluiași eveniment, era expusă o carcasă identică, mult mai ieftină, dar fabricată din materiale de calitate proastă. Și lucrurile nu se opresc doar la carcase.

Jurnaliștii cracked au prezentat, de asemenea, și Bass Egg. Bass Egg nu este un speaker Bluetooth obișnuit. Singura componentă a acestuia capabilă să producă efecte acustice este basul. Dar atunci când este plasat pe orice fel de suprafață plată, Bass Egg devine un difuzor cu adevărat interesant. Acesta transmite sunetul prin intermediul vibrațiilor și transformă suprafața respectivă într-un difuzor cu sunet omnidirecțional. Nu este o tehnologie revoluționară, dar Bass Egg a reușit să adune review-uri pozitive.

Ceea ce producătorii nu știau, însă, este că la nici 400 de metri distanță era prezentă o clonă a dispozitivului lor. Aceasta era produsă de o companie chinezească ai cărui reprezentanți acolo, după spusele celor de la Cracked, nu vorbeau engleză și erau incapabili să opereze device-ul. Impresionantă a fost fidelitatea copiei în ceea ce ține de design, absolut orice design al originalului fiind imitat. Diferențele au putut fi observate la partea internă, acolo unde au fost făcute sacrificii enorme pentru a minimiza costurile.

Concluzia îngrijorătoare este că un număr mic de poze este suficient pentru a crea o copie identică a oricărui dispozitiv. Iar dacă o companie prezintă dispozitivul înainte de a-l lansa, lucrurile devin și mai simple. Așa s-a ajuns la situația în care mai mulți producători au prezentat la CES 2015 copii de Apple Watch care costau aproximativ 30 de dolari. Ulterior, aceștia ajung să comercializeze produsele respective în China, cea mai mare piață din lume, iar originalul nu va avea nicio șansă în fața ”rivalului” său mai ieftin.

Deși mulți se plâng de clonele apărute din China, puțini sunt interesați de combaterea acestora.

China are în prezent legi similare cu țările vestice în ceea ce privește drepturile de autor și patentele. Problema, însă, este raritatea cu care aceste legi sunt aplicate cu strictețe. Aparent, combaterea piraterie ar contribui la crearea unui milion de locuri de muncă în Statele Unite și alte 21 de milioane doar în China. Pe de altă parte, aplicarea acestor reguli ar însemna, cel mai probabil, și noi legi în ceea ce privește salariile, costurile producătorilor ar crește substanțial, iar gadgeturile ar deveni și mai scumpe. Pe scurt, deși multe companii se plâng de clonele apărute din China, puține dintre acestea sunt cu adevărat interesate de combaterea acestora.